Thursday, June 2, 2011

MUST READ. topic HOT terkini di Malaysia

sekarang ini tengah famous rakyat Malaysia tak kiralah yang ada blog, atau tiada blog bercakap pasal seorang budak tu yang menjadi topic trending di Twitter. aku malas nak cerita pasal budak itu. dah memang ramai sangat yang menyebar berkenaan isu itu. masing-masing menggunakan medium seperti twitter, blogspot, facebook dan sebagainya untuk sebarkan perkara buruk atau baik mengenai budak tu. siap ada yang buat fanpage "kami benci....." bab-bab fanpage ini, memang cepat je ada orang yang create dan like. tapi, bab-bab solat di awal waktu, ramai tak yang buat? (apehal aku sinis sangat ni?ehehe. sorry. joking ^ ^ )

okay-okay. sebenarnya aku memang tak pernah buat entry mengikut trending semasa. kisah prince william kahwin ke. orang simbah asid ke. tak pernah lagi la aku buat topik pasal mende-mende hot tu. tapi, kali ini aku rasa nak buat entry berkaitan topik yang tengah HOT sekarang. aku taknak cakap pasal budak itu. tapi, aku nak berdiscuss pasal orang yang menyebarkan cerita tentang budak itu.

say no to SYAITAN! jangan biarkan SYAITAN mempengaruhi perlakuan anda

hurm. memang dah ramai sangat yang dah buat entry pasal budak tu. ada yang mengutuk, ada yang memberi nasihat. kalau mengutuk, siap pampangkan besar punya gambar budak itu. ada jugak yang sertakan link blog budak tu. tapi pernah ke orang yang buat entry mengutuk budak tu terfikir yang membuka pekung dada orang lain pun boleh membawa kepada dosa? ye aku tahu yang budak itu buka dada sendiri (errr. bunyi lain pulak. buka pekung dada ye kawan2x). dia yang dengan bangganya mengaku sendiri perkara yang dia buat tu. tapi, apa yang dia tulis, yang membacanya mestilah followers dia, itupun tak semua yang menjadi followers dia baca setiap entry dia. dia takde lah pulak tweet mengatakan "yes.i've lost my..." (kot2x ada, aku tak pasti pulak tu). tapi, bila orang yang mengutuk terang-terang pasal budak ini, dia dah membuatkan lebih ramai tahu pasal pengakuan budak itu. lebih ramai dapat tahu perlakuan buruk budak tu. bukankah ini juga membawa kepada....?

kenapa orang yang menyebarkan perkara buruk pasal budak (budak ini sendiri yang dah mengaku terang-terangan) ini tak berurusan straight to the point ke budak tu? hurm. maybe dia tak tunjuk email dia so kita tak dapat nak contact dia. maybe boleh try cari dia di facebok dan send message kat dia. ataupun bagi nasihat kat wall post dia? perlu ke kita post entry pasal budak tu, mengutuk-ngutuk siap dengan print screen sekali entry dia tu, pastu kita nasihat dia "dik. lebih baik u delete entry u tu" (hurm.buka pekung di dada lepas tu nasihat. +dosa+pahala=zero) korang pasti ke dia akan datang membaca entry nasihat korang tu? dah la ramai sangat yang dah buat entry mengutuk pasal budak ini. ada probability dia terbukak blog korang? macam mana pulak kalau dia dah delete entry tu dan di blog korang masih lagi ada entry buruk pasal budak itu? bukankah itu membuka pekung dada budak itu dan membawa kepada dosa? and, for your information, yes. budak tu dah delete entry hot dia tu. so, lepas ni cukup-cukup lah ek. tak payah mengutuk dah. takde sesiapa pun di dunia ini yang suka orang menegur mereka secara kasar, kesat dan caci-mencaci.
itu je lah aku nak tulis setakat ini. malas dah tulis panjang-panjang. aku harap sesiapa yang pernah buat entry buruk pasal budak itu, sila delete ye :) time kasey :)

p/s: this is my personal opinion. and correct me if i'm wrong.

8 comments:

  1. ada betulnya jugak..kiter xpatut nk wat entry pasal dia atau link ke page dia..tp actually perkara sebegini menjadi isu bilamana perkara tersebut hot utk dibincangkan x kira la secara baik[nasihat] atau buruk [kutuk]..ada pro and cont nya..cth pro nyer perkara ini dibincangkan secara umum seperti dijadikan case study tp contrast nya bila mana spcifically nama empunya di terbitkan[kalo hospital da blh kene saman]..sy bg pendapat bg cara yg umum punya..kadang2 kita kene amik port masalah remaja sekarang kerana mereka bakal memimpin negara..bg mereka yg bijak pandai perlu memikirkan dan memberikan idea dalam menangani isu seperti ini..satu hari nnt kita juga akan jd ibu bapa..bagaimana zaman anak kita membesar nnt kalo isu seperti ini tidak dibendung dari sekarang..kita mungkin boleh jaga diri kita..tapi anak2 kita??!harap2nya kita dapat la menjaga mereka seperti mana ibubapa kita menjaga kita atau lebih baik..

    ReplyDelete
  2. betul jugak pndpt awk tu.skang, dh rmai giler hilang dara masa muda.cuma,dsbbkn dia ngaku and blogger yg baca tu decide nk buat entry buruk pasl dia,ni mnybbkn rmai tahu pasal prkara buruk dia.dia mnjadi tumpuan.walhal,sgt rmai org mlayu yg dh ilang dara skang.kn2x?huu. (thanks for the comment.pdn yg sgt cerdik)

    ReplyDelete
  3. haha. maleh nak ckp lagi pasal dia. moga2 tuhan berikan dia petunjuk. aminnnn :)

    ReplyDelete
  4. deyy:rahsia :)
    myra:lps tulis entry ni,mlas nk tahu dh pasal dia.fullstop :)

    ReplyDelete
  5. sangat setuju dgn pendapat ini^^
    tak perlu membuka pekung didada orang lain kan..

    ReplyDelete
  6. yes..betol tu..x baik mengaibkan owang len pulak ..

    ReplyDelete

 

GeeKintheRainboW Copyright © 2014 Designed by Alieff Artwork