Tuesday, May 31, 2011

antara Followers dan Fanpage...

semalam, sedang aku berblogwalking menembusi setiap blog dari Kelantan hinggalah ke Kuala Lumpur, (nape mesti sebut Kelantan? jeng2x..), aku asyik terlihat 2 objek di setiap blog yang aku singgah. kalau ikutkan hati, aku teringinlah jugak nak singgah semua blog rakyat Malaysia yang berbilang kaum dan agama ini. syok weyh kalau dapat singgah semua blog. ibaratnya korang dah tawaf 1 Malaysia la katakan. pastu, aku boleh post status kat facebook kata "weyh!aku dah tawaf 1 Malaysia dalam 1 hari!!jangan jeles...!!"
mana taknya.. bloggers Malaysia semakin ramai! ganass...seronok sangat ke ada blog?apa yang korang boleh buat sebenarnya dengan blog picisan ini? huurm. aku rasa aku macam dapat jawapannya..hehehe..

anyway, korang perasan tak 2 objek yang selalu ada dan wujud di setiap blog? aku rasa 2 spesis ini asyik muncul di kebanyakan blog...yang....agak......famous? objek tersebut ialah.... widget followers..dan...Fanpage!! perasan tak? perasan tak? 2 benda ini mesti ada mostly kat setiap blog kan? ye.ye. aku tahu memang common dah bloggers bubuh benda itu. tapi korang pernah tak usha nombor followers di widget followers dan nombor manusia yang like fanpage sesebuah blog itu? korang pernah tak bandingkan bilangan followers mereka? haa. inilah yang buat aku tertanya-tanya ni. kenapa... bilangan followers blog selalunya sangat berbeza dengan bilangan orang-klik-like-kat-fanpage?
(ini contoh fanpage)

ini yang aku musykil ini. okay, jom kita buat perbandingan.. huurm. sepanjang aku blogwalking (aku blogwalking sebab followers tak seramai korang. kalau dah ramai gila babeng followers, aku tak blogwalking dah..patutlah tak ramai-ramai followers. huhu), apa yang aku notice ada 2 jenis like. okay. aku klasifikan jenis like ini kepada Like-spesis-A dan Like-Spesis-B.
Like-Spesis-A
Like-Spesis-A mempunyai bilangan orang-klik-like-kat-fanpage lebih ramai daripada bilangan followers. contohnya, followers dia 2 ribu tapi orang-klik-like-kat-fanpage adalah seramai 5 ribu!!! ganas.. ganas..
Like-Spesis-B
spesis ini pula mempunyai bilangan followers yang lebih ramai daripada orang-klik-like-kat-fanpage.contohnya, followers ada 4 ribu tapi orang-klik-like-kat-fanpage ada 1 ribu je. ooowh. gitu
(ini contoh followers)

so, agak-agaknya antara 2 spesis like ni, mana korang lebih prefer? ataupun blog mana yang korang rasa lebih hotstuff? adakah blog bercirikan like-spesis-A? ataupun blog yang mempunyai ciri-ciri like-Spesis-B? hurmm... kalau aku, aku rasa blog Like-Spesis-A lebih hotstuff. menurut teori aku, secara logiknya, lebih ramai yang ada account facebook berbanding account blogspot. ini bermaksud orang yang ada fb tak semestinya ada blog. so, sepatutnya lebih ramai orang-klik-like-kat-fanpage daripada orang tekan butang followers kan? malahan, kalau dikaji secara lebih mendalam (takdelah mendalam mana. surface je pun), orang yang klik like kat fanpage maknanya dia nak tahu lebih banyak lagi pasal tuan blog tu kan?ibarat artis gitu.. tapi tahap blogger. ye lah. kalau fb, tuan blog tu boleh update "hey!new entry dah up! jom terjah!!", ataupun update mood seperti "bosannnya hari ni..." ataupun upload gambar aktiviti-aktiviti mereka. so, orang yang like fanpage ini sentiasa tahu uptodate lah pasal tuan blog tu! lagipun, tak semua penulis blog always tulis entry mengenai kisah hidup dia. itu je lah point aku. pendahuluan je panjang. isinya... apa kata korang lak yang bagi pendapat? ngee.

p/s: sebenarnya aku tak kisah bilangan followers dan fanpage sesuatu blog itu lain-lain. aku musykil je. ngee.
terima kasih kerana membaca!! :)

12 comments:

  1. Cik ila pulak buat fan page sbb nk bezakan kwn blogger n kwn biasa.FB yg official,utk org2 yg rapat,kawan..saudara terdekat,kwn skolah,kwn Uni..

    Fan page pulak khas utk blogger shj n Cik Ila prefer follower ramai,like fan page sikit...sbb maybe die dh lame buat blog,then bru je buat fan page..kalo fan page lebih ramai,tp follower blog sikit..tu msti org like sbb die femes kt fb,dan kurang femes pd blog.maybe jugak fb die dah full,sampai terpaksa buat fan page

    ReplyDelete
  2. pndpt awk pn saya stuju :) waah!bestnya dpt komen pjg2x!! seronok baca plbgai pndpt dri org yg brlainan.

    ReplyDelete
  3. ifa nnt bwt lah fanpage
    ngeeeeeeee

    ReplyDelete
  4. ahaha..lokman tu..student aku dulu..ehehe..

    ReplyDelete
  5. pada kite, tak ramai kat fb sb baru buat jer, fan tu..

    blog dah lama org tau.

    itu la sbbnya.

    ReplyDelete
  6. for me, tak buat fan page pun xpe~ asalkan blog kite ada org nak baca. :)

    ReplyDelete
  7. mcm aish..fan page br je buat...tu yg ciput je follwer nya.. hehe..tp pelik gak yg fan pg lagi ramai dr follower blog..maybe ramai pengguna fb yg takde blog, tp suka baca blog dia..tu yg dorang tekan like.

    ReplyDelete
  8. hee..musykil gak..:P
    tp wat blogger yg da lama, dlu mn ada fan page...br ni je ada..
    blogger fames leh lah wat fanpage..
    yang biasa2 mcm Ira ni xdo maknanya la!:P
    blog just 4 fun n tukar2 pendapat /idea dgn blogger..bkn nk cari fans..huuu

    ReplyDelete
  9. eh sometimes what u've said is so true :)
    well, keep on blogging!

    ReplyDelete
  10. ckmet:almk.xmo la.
    jijiyuy:oowh.dh paham dh
    sha:oowh.btul gak tu
    ashikin:haah kn.
    cik aish:ade possibility gak la
    juliet:lupe lak sy dlu x wjud lg fanpage tulhehe
    farrA:sometimes je ke?hehe

    ReplyDelete

 

GeeKintheRainboW Copyright © 2014 Designed by Alieff Artwork