Saturday, September 22, 2012

The Greatest Sedekah comes from The Most Favourite Thing


Aku pernah dengar orang kata, Allah suka pada orang yang memberi barang yang dia paling sayang kepada orang lain. Aku faham lah kenapa. Barang tu sementara je kot. Bukannya boleh bawak ke akhirat pun. Kalau tanam sekali dalam kubur, last-last hancur kena gigit ulat jugak. So, memikirkan perkara tu, aku bersedia untuk mentest diri aku ke tahap bagi barang yang paling aku sayang kat orang lain. so, it happens few weeks ago, kawan aku dari India (kawan dari India bermaksud warga Malaysia yang tinggal sementara di sana untuk menuntut ilmu) datang Adelaide. And then entah macam mana, socks dia hilang dalam bilik kawan aku. I don’t know how and where tapi carik punya carik memang tak jumpa.

So, kawan aku ni mintak pinjam socks dari aku. Aku pun okay je lah. Aku ingatkan nak bagi socks biasa kiranya yang aku tak suka mana lah. Biasa-biasa je. Socks tu murah and jenis senang terlorot ke bawah tapak kaki sebab jenis pendek. Nama pun murah, memanglah socks tak berapa nak berkualiti. Mula-mula ingatkan nak bagi socks tu lagipun dia nak pinjam je pun. Tapi, disebabkan rasa tak elok bagi socks yang tak proper, aku pun carik lagi socks dalam drawer aku. And then, aku jumpa socks favourite aku. Still the same jenis macam socks yang tak berkualiti tu. tapi socks favourite ni lebih best and aku sangat suka corak dia. Warna kelabu lepas tu kat bahagian ankles ade corak cross stitch yang simple. I loiiike. So, I decided to give that socks to her. -_-






















my new favourite socks

And then, on hari last dia nak balik, dia terbawak balik sekali socks aku. Sama ada terlupa ataupun ada miscommunication antara kitorang. Whatever it is, just assumed yang socks favourite aku dah baby-bye-bye-bye. Huhu. Sedih sikit la padahal benda as small as socks je pun.. Aku redha je la. aku fikir at least aku berjaya lepas test untuk bagi barang yang aku suka kat orang lain. wohooo! So, here I am. Just wearing socks less favourite aku. Perhaps ada hikmah socks favourite aku dah blah. Hikmahnya aku baru discovered semalam waktu aku jalan-jalan dengan membe aku kat Marion. Nampak kedai sale je, kitorang redah masuk kedai tu. dah la kedai Dotti yang sale. Dotti wey! Kedai cantik tapi agak mahal. Aku pernah beli gelang dengan rantai je kat kedai tu. itupun time SALE.

And this time kebetulan aku ternampak socks pun tengah sale! So, I managed to buy a pair of socks for myself! Sebagai ganti socks favourite aku yang dah dibawa pergi. Weeee. Aku suka details kat socks tu. more towards texture rather than corak printed yang senang tertanggal bila banyak kali basuh. Besides, it’s grey! Reminds me of my previous-favourite-sockss. The best part is…. it’s only 3 dollar! Something worth to buy. Sekarang aku faham kenapa aku patut bagi barang yang aku sayang kat orang lain. Sebabnya aku dapat socks yang lebih cool and awesome!!! Yipeeee…! 

6 comments:

  1. Haha. Memang pun kadang kadang kita ni kalau dah sayang something tu nak bagi orang sentuh pun payah. Haha. Tapi good job kak because dah berjaya korbankan socks tu.

    ReplyDelete
  2. patah tumbuh...
    hilang berganti..
    huhuhuhu

    ReplyDelete
  3. Tgn yg memberi tu lebih mulia dr tgn yg menerima...tentu ada hikmah kan =)

    ReplyDelete
  4. cimon: mane de.mane de ;P
    liyana:tu ar.pdhal stokin je kot.aiyoyo.truk btol prngai
    shafiq:wow..peribahasa ni
    aima:yuuuuuup! ;0
    eleea:kira saya mulia la ek?huahua

    ReplyDelete

 

GeeKintheRainboW Copyright © 2014 Designed by Alieff Artwork