Monday, July 30, 2012

How to become an Unrecognised Fashion Consultant

Sewaktu aku berjimba selama dua minggu di Malaysia baru-baru ni, all-time-favourite client  aku (Luqman – only true reader tahu who is this person. hoho) calling-calling  aku mengatakan dia nak shopping baju (aka  dan sebagainya tapi tak tahu nak pilih mana satu yang sesuai. Conclusionnye, client aku dalam dilema la. Aku pun ON je lah walaupun service aku ni tak dibayar dan hanyalah free of charge.  Duit naik ktm dan lrt kena bayar sendiri. Duit menggunakan sense of fashion aku pun tak payah dibayar. Duit menggunakan masa aku pun free, bak kata pepatah, time is money, dude! Untung ke client aku je. Tapi, disebabkan dia je satu-satunya client yang meletakkan kepercayaan sepenuhnya ke atas sense of fashion aku yang tak semenggah dan low budget ni, aku terima tawaran dia untuk tolong consult walhal aku sendiri pun mengalami masalah nak pakai baju apa setiap kali nak keluar rumah. bajet la outfit aku sentiasa awesome. tapi, takpe! aku selalu dengar quote yang mengatakan style fashion designer/consultant tak se-awesome style yang depa sendiri reka untuk orang lain. it's soooo true. dalam konteks ni, aku ialah wannabe consultant and Luqman is le client. hehe

So, kitorang aka aku and le CLIENT decided to jalan-jalan di Mid Valley. Before the awaiting day arrived, aku as the Consultant kena buat preparation. No need to research kedai apa yang ada kat situ because aku akan menggunakan ilmu yang dipanggil “On Spot”. Tak payah nak browse through online items kat dalam Mid yang gedabak tu. Aku guna system “Redah Ajerrr”. Haha. Which means, kedai mana satu yang aku masuk, kedai tu yang aku akan geledah sampai jumpa barang sesuai. Selain ilmu “On Spot”, aku akan guna ilmu “Scanning” yang aku selalu guna bila shopping di Times Square. Yup! Ilmu Scanning ni ialah hasil inovatif aku sendiri di mana shopaholics boleh browse through semua barang dalam Mall tanpa mengambil masa banyak kat setiap kedai. Tapi, system ni exclude masa untuk try-try pakaian la.

So, how to use this Scanning knowledge? dia ada dua cara. cara 1st ialah observe dari luar kedai. This means sekali imbas dari luar, ada barang yang korang nampak cantik tak? kalau takde, boleh belah dari kedai tu because there is huge probability that kedai tu memang tak berapa menarik or ayat yang lebih sesuai ialah tak kena dengan taste korang. tapi, kalau nampak macam ada barang yang menarik, silakan masuk. bila masuk, guna cara kedua pulak which is lalu semua section dalam kedai tu dan tengok sekali imbas. kalau sekali imbas takde yang menarik, memang korang ter-Love at first sight je la waktu scanning kedai tu dari luar. kalau on the way mengimbas barang-barang dalam kedai tu ada yang macam nampak menarik, baru lah korang start to flip through barang-barang yang tergantung dalam kedai tu. This means ada huge probability ada item menarik korang akan beli kat kedai tu. tapi, ada possibility tak beli jugak disebabkan harga, etc.


Awesome tak ilmu/system yang aku guna ni? hehe (gelak gatal sambil usap-usap dagu and angkat-angkat kening menunjukkan muka nakal). As free-of-charge consultant, i do think it is not necessary to research catalogue dalam sesuatu mall tu sebab apa-apa pun, korang still need kelulusan le client untuk sesuatu design tu. bak kata pepatah, customer always right. hoho. Whatever it is, yang penting, the consultant (if le girl) kena ada proper sense of fashion terhadap lelaki. Who says aku as le girl tak boleh grooming le boy? Boleh meeyh. Cuma sama ada laki yang aku grooming tu jadi le pondan atau le metroseksual atau le normal-yang-bergaya-sedang-sedang-aje bila pakai outfit yang aku cadangkan. muehehe.

So, the day arrived. First tempat yang kitorang jejak ialah Jusco. Hahaha. Pergi Mid tapi singgah Jusco je? Idea siapa tu? Aku lah! Siapa lagi. When you hire a low-cost Fashion consultant, ni makan dia! (bak kata Nabil). Le consultant akan bawak ke kedai yang affordable je sebab bayaran free kan and lagipun aku mampu jejak kedai affordable je. Nak jejak ke kedai yang lebih upgrade tu, rasa lemah je otot-otot kaki aku ni sebab terketar-ketar tengok harga. Anyway, le client kata dia nak t-shirt cartoon so, dia tunjuklah 1-2 t-shirt kat situ yang menarik bagi dia. Aku terus reject dengan penuh tata susila mengatakan, “eerrr. Macam kureng sikit je. Aku rasa design yang lagi simple and not too childish lagi sesuai.” Aku pun browse through t-shirts kat situ and aku discover 1 design yang betul-betul kena dengan taste aku dan jugak le client. Le client pergi try fitting baju and the result is.. coolness… Kebetulan le client pakai seluar coklat dengan sneakers warna kelabu. Memey ngam sangatlah dengan t-shirt tu (refer gambar atas).

And then kitorang continued our quest searching for another item sampailah terjejak Romp. Aku ternampak varsity jaket yang awesome kat ROMP ni. bahagian badan warna hitam, bahagian lengan warna putih. combination warna dia dah biasa tengok tapi yang buatkan varsity jacket tu luar biasa ialah bahagian badan dia. Ada texture macam jahitan kat baju sejuk yang kembung-kembung tu. tapi jaket ni tak kembung lah. pattern je sama. kalau tak faham, buat-buat faham ey. aisey. aku terlupa nak ambik gambar time tu. Tengah syok sendiri sangat advise orang lain sampai terlupa. haha. Anyway, aku ingatkan nak suruh le client beli tapi jaket tu free size, which means tak muat untuk saiz badan dia yang tough tu. otot besar sangat. Ish ish. Tu la musibahnya beli baju harga sedang-sedang. tak banyak saiz meyh. bla bla bla. cerita pun habis....
cilok dari Lookbook. malas nak polyvore sendiri.

p/s: Don't trust 100% ilmu dalam entry ni. only applicable untuk aku je. haha

8 comments:

  1. Aku ada tgk quilted varsity jacket kat Romp tu. kinda cool jugk.
    *eh, tetiba pakai 'Le' sama plak hari ni..hihu.

    ReplyDelete
  2. scanning way tu samala..cara tu jugala yg digunakan skrg ni klu g shopping..kih2..

    ReplyDelete
  3. hehe.ngeh-ngeh..

    sangat berdedikasi consultant ifa ni =D

    ReplyDelete
  4. hehe, consult org...wahh bagus2...huhu, tp kalau dah nama perempuan slalunya rambang mata... >.< hikhik

    ReplyDelete
  5. muka akk ni mcm muka kwn sy..apapn selamat berpuasa :)

    ReplyDelete
  6. zamri:haa!quilted nama dia!dh lama x sebut, tak ingt dh.hehe.eh tu la psal!aku pn notice!tp bru hari ni nk nyatakan kenotican aku tu.muehe
    asikin:almk.nmpk sgt shopaholic?hehe
    myra: tu la.bkn snang dpt consultant mcm saya :)
    wantie: thank u :)
    norashiqin:ahaha...mmg rambang pun.
    nasuha: ye ke?pelanduk 2 serupa kot.hoho

    ReplyDelete

 

GeeKintheRainboW Copyright © 2014 Designed by Alieff Artwork