Wednesday, December 28, 2011

Kenapa aku kata BOYfriend bukannya GIRLfriend

Sambungan daripada Why U should Tag along Ur Boyfrend when u go for shopping. So, untuk entry ni, aku rasa nak tulis pulak kenapa kita patut bawak jejaka instead of bawak gadis. Rasa macam tulis tips-tips untuk artikel dalam majalah pulak. Tapi versi bahasa rojak! Hoho.

1.       Berjimat-cermat
Nak compared laki dengan girl, laki lagi berjimat cermat especially bab-bab beli barang keperluan bukannya kemahuan. Kalau perempuan macam aku, baju dalam almari at least mesti ade beberapa helai yang tak pakai lagi. Bukannya tak nak pakai. tapi, alasannya belum ada masa yang sesuai lagi untuk dipakai. Alasan tak boleh belah. Padahal obvious kat situ yang sebenarnya, aku, banyak shopping pakaian. Ngee~. So, bila bershopping dengan jejaka, diorang sentiasa ada tendency untuk mereject baju yang terlalu over, tak praktikal atau baju yang cantik-love-at-first-sight tapi bila tengok second time macam plastik sampah. Tapi, bila shopping dengan geng perempuan, korang akan happily walking together, bawak bag plastic banyak-banyak (maksudnya dah banyak beli), muka bahagia sebab banyak shopping benda baru. Muehehe.

2.       Asal cantik, beli
Problem paling utama bila shopping dengan geng ialah korang ada perspektif or moto yang sama! That is “Asal cantik, beli je. Lain kali tak jumpa dah”. So, what happen bila orang yang moto sama kumpul bersama? Diorang akan spend more than what they budgeted for. Sebabnya sorang akan keliru sama ada nak beli baju tu atau tak. So, sorang tu akan tanya membe lain pendapat diorang. And, jawapan yang mesti kelaur dari mulut membe lain tu ialah “alah. Beli je dua-dua.senang citer!”. Haaa. Selalu kan dengar ayat tu? Memang kenyataan nak buat macam mana. The result is sama ada korang beli dua-dua atau beli salah satu. Tapi, kadang-kadang probability beli kedua-dua pakaian tu tinggi. Sebab itulah kena jalan dengan jejaka. Kalau shopping dengan jejaka, diorang akan pilih betul-betul. Tak kiralah baju tu cantik, tapi kalau dah melebihi had, diorang takkan beli.

3.       Tak boleh sama
The next problem is perempuan memang ada tendency tak boleh sama pilihan dengan geng diorang. Aku pun tak tahu kenapa. Imagine lah korang ternampak baju yang sama. Korang suka and kawan korang pun suka. Tapi, bila either one of you cakap nak beli baju tu, orang yang lagi satu akan tak jadi beli baju tu walaupun dia suka jugak baju tu. Aku pun tak pasti jadi begini. Maybe sebab takut terkebetulan pakai sama kot. Or maybe takut orang tegur “eh. Baju u ni macam baju kawan u la”. That means, bila korang jalan dengan geng perempuan, korang akan susah sikit nak beli sebab ade persaingan dari membe yang sama taste dengan korang. Haha. Tapi kalau shopping dengan jejaka, tak payah nak compete dengan sesiapa melainkan jejaka yang teman korang tu ialah mak nyah. Ngee~~

p/s: Entwy cuke cuki <----- bahasa gedik

6 comments:

  1. comel tol laki cam ni kan..:p.nice blog..done follow u

    ReplyDelete
  2. hehehe, betul tu :D. lebih best shopping sendiri.

    ReplyDelete
  3. point yg no.3 tu sgt betul! kalau kwn kita pun suka, rasa mcm serba salah nak beli ke tak nak beli ke tak. slalu jadi mcm tu. -.-"

    ReplyDelete
  4. betul3...saya sokong..jadi korang..ehem2...sajer jer..hehe...btw cool header tuh.. :D

    ReplyDelete
  5. ana d:haah.btol2!thank u :)
    mz:tu la psl.sy pn slalu shopping sndiri
    nadia:kaaan?adeyh...
    syarafi:ehem2?cool?haha.rse nk tukar je tp malas nk buat header baru

    ReplyDelete
  6. so true. i prefer pegi shopping dgn Bf. :)

    ReplyDelete

 

GeeKintheRainboW Copyright © 2014 Designed by Alieff Artwork