Wednesday, October 5, 2011

what's so awesome about friendship?

actually kan, kawan is sooooo awesome! seriously awesome and aku bercakap berdasarkan kawan sekeliling aku and based on my observation. aku mungkin tak ramai kawan tapi kawan yang sedikit pun dah kira cukup bagi aku asalkan "they care about you". and bawah ni aku nak bagitau sebab kenapa friendship is awesome..

1. perangai macam tahik
dalam hidup ni takde orang yang perfect. masing-masing ada keburukan diri masing-masing, tak kiralah yang jenis kedekut tahik masin ke. yang suka menyusahkan orang lain ke. yang suka amik kesempatan ke. yang suka mementingkan diri ke. yang ego terlalu tinggi tahap langit ke. setiap orang lain buruknya. tapi, seburuk-buruk mana pun perangai huduh seseorang tu, kawan tetap kawan. membe tetap membe. walaupun korang ade perangai sebusuk tahik sekali pun, membe korang tetap terima korang seadanya. mereka still boleh accept korang sebabnya mereka still nampak the positive side of you. walaupun kadang-kadang rasa bengang tu ada, tapi, mereka takkan tinggalkan korang begitu je.

2. geng tak semestinya yang sama minat
selalunya seseorang tu berkawan kamceng dengan orang yang mempunyai sama minat dengan dia. tapi, bila tinggal di oversea korang ada tendency untuk rapat dengan housemate korang sebab tak ramai orang Malaysia di oversea. and... housemate kita tak semestinya mempunyai minat yang sama dengan kita. walaupun begitu, minat yang tak sama doesnt mean that korang tak boleh kamceng. mungkin korang rasa tak compatible atau pape kejadah yang korang fikir. tapi, nobody's perfect yo! takkanlah korang nak expect yang orang yang boleh rapat dengan korang hanyalah orang yang sama minat. come on, man! boringlah hidup macam tu. kepala otak sama  = pemikiran sama = otak tak berkembang. bila berkawan dengan membe yang pelbagai spesis minat,korang boleh tahu macam. siyes..!! contohnya, korang minat korea and korang tak tahu sangat pun pasal artis lain. so, bila ada membe yang pelbagai spesis, korang boleh tahu macam-macam pasal artis Hollywood, Bollywood, Malaywood...semuanya sebab... minat yang berbeza. free2 je boleh dapat banyak info.tak yah susah-susah nak beli majalah cover artis.

3.tegur-teguran
selalunya bila berkawan, mesti ada kes tegur-tegur. membe kita tegur kita tak bermaksud mereka tak suka kita, tak bermaksud mereka menyampah dengan perangai huduh kita. tapi, mereka tegur supaya kita dapat improve dan sedar yang sesetengah perkara kita sebenarnye mengannoyed orang sekeliling dan boleh menyusahkan orang lain. daripada dapat membe yang suka kutuk belakang, lebih baik dapat membe yang nak tegur kalau ada yang tak betul. tapi kan, sebenarnya ada je orang yang tak suka ditegur. bagi aku, seriously orang macam tu ada ego tinggi. macam tak boleh terima kenyataan yang dia buat salah. so, next time, kalau membe korang tegur, just try to listened and muhasabah diri. lagipun, mereka tegur sebab sayang.. ingat tu. kalau tak sayang, takdenya nak tegur. buat dek je ade lah.

4. menyepi
kadang-kadang, bila dalam 1 group, mesti kadangkala ada seorang dalam group tu yang tiba-tiba senyap dan tak berperangai seperti kebiasaanya dalam 1 tempoh masa. mungkin tengah moody, mungkin tengah merajuk, mungkin just rasa nak diamkan diri...bla bla bla. so, bila membe yang lain tak tegur sorang yang tetiba left out dengan sendiri ni, itu tak bermaksud yang membe korang memang nak outcast korang. hell no! depa tak berapa nak tegur sebab depa macam cuak kenapa sorang tu senyap. and depa rasa mungkin sorang tu perlukan masa sedikit. aku tak tahulah nak cakap macam mana. yang pasti, membe sekeliling korang risau! yeeeah. that's the keyword.risau!
so, that's all! Appreciate lah your membe! ^_-

10 comments:

  1. kalo sama minat sgt pon cam tak best jgk

    ReplyDelete
  2. jiji&izudin:xsngka ak ade pengkomen setia kt sini.muehehe
    izudin:await erk?

    ReplyDelete
  3. kene pandai carik kawan..yg penting jgn cari kawan makan kawan..x suke!

    ReplyDelete
  4. yesh!

    sangat setujuuuu!

    kawan2 kalau rapat camne pun mesti kadang2 ada rasa tak syok~ tp still kawan ma..

    ReplyDelete
  5. stuju sesangat kat entry ni..

    kwan yg cam tahik uh r t yg tolong kiter biler ssh t..

    ReplyDelete
  6. best if dapat membe cmtuh.
    b'syukur sgt2 kalau dpt mmbe cmtuh ^-^

    ReplyDelete
  7. nens:sokong!!
    anita:tu la psl.
    ezzatie:haah kn
    korie:yeay!
    myra:kan2..

    ReplyDelete

 

GeeKintheRainboW Copyright © 2014 Designed by Alieff Artwork