Saturday, October 26, 2013

SURVIVAL KIT for doing Last-Minute Assignment

Sepanjang hidup aku sebagai seorang pelajar yang… nak kata tak cemerlang, nanti orang kata aku makan duit rakyat. JPA hantar jauh-jauh tapi result haram. Haha. Tapi kalau aku tulis “sepanjang hidup aku sebagai seorang pelajar cemerlang”, nanti orang kata aku bajet bagus. Mentang-mentang study oversea. Tapi, bukan aku mintak semua nih. Whoa, literally aku mintak aka apply untuk study oversea. Untung-untung dapat tawaran, rejeki jangan ditolak sihh. Jikalau ditolakin, kok rugi ngak? (ak cakap bahasa Indonesia ni. kalau tak paham, ada 2 maksud. Antara korang tak cukup mahir bahasa jiran atau… aku yang salah cakap. Hehehe.  Okay, back to the main point….

Sepanjang hidup aku sebagai pelajar, situasi membuat assignment last minit itu memang wujud bagaikan jika tiada gigi tercabut, maka tiadalah gigi yang tumbuh. Menurut konteks aku sendiri, ini bermaksud kalau namanya pelajar, maka penyakit buat assignment last minit tu memang ada. Genius kan peribahasa aku? Patut bubuh dalam Kamus peribahasa edisi 2013 tu. mihmih. Sooo, baru-baru ni aku terbuat lambat 1 assignment ni aka start super-last-minit sebabnya aku start buat 2 hari awal dari due date submission. Tahap lambat aku tak boleh lawan dengan manusia yang super-duper-last-minit aka start buat sehari dari due date. Ada beza okay. Bezanya ialah tahap stress diri dan tahap cincai boncai assignment lagi teruk bila di fasa super-duper-last-minit. It’s no joke man. It happened. *wink wink*

Soooo, sepanjang aku buat assignment last minit tu, aku tersedar 2 SURVIVAL KIT yang kena ada waktu mempulunkan diri buat assignment last minit iaitu:

a)      Berkorban nikmat aka masa, makanan, bla bla bla.
Bila masa amat diperlukan, takde masa dah nak kata “menyesal start buat lambat?” Yang penting sekarang moto aku sepanjang 2 hari itu ialah “No Pain No Gain”. Nak nangis sebab menyesal start lambat? Pergi mampuih air mata. Air matamu hanya akan menambah gangguan pandangan mataku terhadap laptop (note: aku SILAU. Waa~). so here I am. waktu sehari sebelum submission date, I’m “burning the midnight oil” kat uni hokey. Langsung tak tido. Betol la kata orang. Tidur tak lena. Mandi tak basah. Memang betol tak basah sebab aku tak mandi langsung sampai ke tengahari esoknya. Naseb la sesiapa yang stay up di uni terbau badan busuk aku. Tak pasal-pasal mata terbeliak bila bau . Terus segar diorang nak sambung buat homework. Hehehe. Makan pun tak lena wey. Tengok je la makanan dinner, supper dan breakfast aku = 1 yiros wrap bahagi 3! Sadiss. Kalau setiap hari gini, boleh kering macam cili kering aku jadinye. But, what to do. In consequences of my action, ini yang aku kena korbankan. Wohooo.  

b)      The importance of WILLPOWER
Waktu aku sedang buat assignment tu, aku baru tersedar 1 benda which is aku langung tak rasa ngantuk. Rasa nak keep going on buat yang terbaik sebelum hantar assignment tu ade lah. Aku tengok kawan aku yang lain pulak waktu tu, mata tak boleh nak 1.5 centimetre lagi je nak tertutup. Dah la memang sepet. Kantoi membe aku budak cina. Haha.#thisisnotracism #thisiswhatwecalledgurawjerrdenganmembe #hashtagfanatics. Hihi. Okay, sambung balik. Mula-mula, aku sebenarnya pelik kenapa aku tak rasa mengantuk langsung. padahal aku langsung tak minum minuman energetic macam Redbull. Tapi, kat sini minuman dia lagi cool dari Redbull sebab nama minuman tu ialah Mother dengan Monster. Cool kan nama dia? Ko hado? :D Lagi satu yang aku peliknya ialah, kalau sebelum ni, aku akan ada tendency nak tidur kejap and then bangun sambung balik buat keje walaupun assignment tu kena hantar esoknya.
Your Willpower Stages

Fikir punye fikir ruparenya aku dah terSET mind aku untuk buat sungguh-sungguh. Sebelum start buat assignment di Uni, otak aku cakap camni kat aku… “ifa, ko kena buat betul-betul dan sungguh-sungguh. Ini last semester ko. Lepas ni dah tak belajar. Rugi lah kalau sebab result final year hancus, habes rosak/affected results ko sebelum ni”. Peeeergh. Lepas kata-kata tu lalu kat kepala hotak aku, mata aku jadi lebih cerooh (nada T’ganu bermaksud cerah). Aku terus tekun sambung buat assignment tu. sampai je waktu pagi lebih kurang pukul 7, ikutkan hati aku ingatkan nak submit dah sebab malas nak tengok dah. Tapi, disebabkan WILLPOWER aku masih terlekat kat kepala, aku decide untuk sambung buat assignment betulkan apa yang patut sampai aku cukup berpuas hati. Dalam pukul 10.30 pagi, baru aku hantar.
p/s: siapa faham lawak cartoon ni? Haha

Note: This entry untuk bagi boost kepada students yang terstart buat assignment on last minute. 
But, don't do it often unless you're a genius (i wish) T_T 

4 comments:

  1. rindu zaman belajar.

    bukan student lah kalau tidak last-minute. Hahaha. This entry good untuk others :) thumbs up !!

    ReplyDelete
  2. pernah juga siapkan assignment last minute.. hehe..

    ReplyDelete
  3. x namanya student kalau xda habbit ne..majoriti mcm tuh :P

    ReplyDelete
  4. kebanyakan student memang macam tu..sy dulu pun macam tu hehehe

    ReplyDelete

 

GeeKintheRainboW Copyright © 2014 Designed by Alieff Artwork