Friday, July 19, 2013

Review Novel: The Wedding Breaker



P/s: please beware yang aku mungkin ada tendency tertulis style novel sebab aku baru abiskan baca
 1 biji novel. Haha. Plus, aku dah lama tak update entry. Penulisan karat.teknik gambar pun dah barai. 
Update di blog pulak memang jahanam la ceritanya. Habuk sebulan takde apa-apa update. Bahaha  


Sekarang dah pukul 1.30 pagi kat Perth and aku baru je khatam baca novel tajuknye "the Wedding Breaker". Jangan terus assume aku kaki tegar pembaca novel cinta sebab itu bukan aku aka ifa the athirah. Hehe. Aceceyy. bajet gadis cool je. Cakap tak layan novel cinta padahal diri sendiri duk sibuk tertanya-tanya jodoh sendiri. Lol. Biar luar nampak kental babe asalkan orang tak nampak dalam hati ada taman. dayyumm. Padan muka kau ifa. siapa suruh ngutuk sangat yang novel cinta so clicheee. But, it is!who's agree with me?

okay. sebenarnya tujuan utama aku baca novel sebab nak cover waktu rehat bila tak keluar jalan-jalan di area Perth. alang-alang rumah yang aku tumpang ni aka dua pupu aka memang ulat buku yang tegar, aku mintak dia cadangkan novel yang best dibaca. So, entah macam mana, secara tak sengajanya aku terkhatam 1 novel bertajuk"projek memikat suami". dan lagi 1, "the wedding breaker". Ini kalau parents aku dapat tahu aku baca novel macam ni, confirm kena bahan kaw-kaw tanya 'ifa nak kahwin dah ke?'. Bantai sajalah labuu. Nasib badanlah umur makin meningkat. Jiwa pulak makin menjiwang. Ahaks.

Back to the point. Actually, aku sebenarnya kureng dengan novel cinta sebab mostly novel-novel yang aku baca dulu cliche. Such as heronya super kaya, kacak and playboy. And then, entah macam mana heroin yang baik,sopan, agak alim plus cun melecun yang sorang itu je dapat ubah hero tu dari player tu lelaki setia. What the fish?! Sooo illogical. Bikin aku bengang otak bila baca. Haha.

Tapi, aku rasa persepsi aku dah lain sikit la after baca "the Wedding Breaker". Walaupun still ada unsur cliche such as hero tu kaya,kacak,playboy.... entah macam mana aku macam boleh layan dengan jalan cerita dia. Kalau nak cerita detail,gua malas nak tulis. Bikin rosak plot je. Lagipun novel ni agak baru diterbitkan,which is, Nov 2012. So, aku just bagi hint aka theme cerita ni which is 'jodoh' and 'everybody deserves a chance to be a better person'.

Cara Evelyn Rose aka penulis novel cinta ni bercerita lain sikit daripada novel yang aku pernah baca so far in terms of cara si hero berjumpa dengan cik heroin tu. the best part is, hero tu berubah jadi baik bukanlah sebab heroin tu yang bimbing dia. tapi, keadaan waktu tu menyebabkan hero tu nak berubah. it is more than that. the main message (based on assumption aku sendiri la. haha) of novel ni pun tercapai iaitu semua orang boleh berubah to be a better person although selegam mana pun masa hitam masing-masing waktu dulu. Nobody's perfect. yang penting, kuatkan semangat and berusaha untuk improve yourself to be a better person. InsyaAllah segalanya dipermudahkan termasuklah jodoohhh. hoho

second hand bookshop in Perth
aku agak terinspirasi jugak la baca novel ni. Mungkin Allah bagi ilham untuk penulis novel ni tulis macam gitu supaya dua pupu aku boleh terbeli untuk baca. And then aku pulak tiba-tiba terdetik mengada-ngada nak baca novel. And then, sepupu aku tercadangkan novel ni. And then aku terbaca pulak. And then, aku somehow dapat petunjuk apa yang aku patut buat lepas ni. Thank you Allah! :D

Note: please read this novel. Kalau aku suke, maknanya follower aku pun akan tersuka. Hehe.

7 comments:

  1. mcm seronok jer baca novel ni..akk byk juga novel tp xhbs2 lg baca..hehe

    ReplyDelete
  2. i really love book!!!

    tapi untuk novel, kena fikir dua tiga kali jugak. prefer englisgh + motivation novel.

    inspiring!

    ReplyDelete
  3. salam., kunjungan pertama disini.

    ReplyDelete
  4. berapa lama tk komen sini :D
    how r you..?

    ReplyDelete
  5. uhuhu sadis.. lama cari kat semua kedai kat sini dah habis.. buku novel ni dlm list top 5.

    ReplyDelete
  6. sy cadangkan awak baca novel2 tulisan Hlovate. bukan ja best tapi inshaallah sentiasa ada 'something' untuk jiwa. dan seriously ayat2 dia memang senang meresap masuk, memang tak ketinggalan zaman, memang sesuai dengan jiwa2 muda ni. memang buat awak muhasabah diri. seriously it will be worth it! mesti awak suka punyaaa!

    ReplyDelete
  7. sorry reply lambat gile nak mamps.huhu
    asyik: aiyoyo.guane x abes lg ni :P ade cdgn novel pape?
    innanie: buku motivation lg bgus! lg realistik? hahaha
    adnan: salam salaman
    syahirah: haiii.fine thank u..lame xnmpk! (kntoi dh lama x tulis blog.hihi)
    eva: yekee??pttulah sedap jee saya baca.hehe
    ecan:wahh.thank u2x bagi cdgn. will try baca insyaAllah :D

    ReplyDelete

 

GeeKintheRainboW Copyright © 2014 Designed by Alieff Artwork