Sunday, April 22, 2012

PHOTOGRAPHY: Why Portraiture is way more COOL~ER than Environment?

Kalau orang tanya kat aku jenis fotografi apa yang aku paling suka, aku akan jawab candid or portraiture. Environment? Huurm, tak minat sangat sebab bagi aku environment tu tergolong dalam benda cantik yang susah nampak cantik dalam gambar, which mean….susah lorh! Aku tak reti! Contohnya, kau bayangkan kau kena ambik gambar chalet tepi pantai, kira view memang dah cantik! tapi, boleh ke kau snap gambar yang membuatkan orang cakap “wow” kat gambar tu instead of orang cakap “cantik”? beza tu… sebab…. View tu dah cantik. That means, mana-mana angle pun view tu tetap cantik. Kalau macam tu, orang yang tak minat fotografi pun boleh ambik gambar cantik untuk chalet tu. So, how to take picture of the chalet tapi ada wow factor dalam picture tu? That’s the hardest part -_-  teeet! Pangkah environment!

Tapi, kalau environment + human (candid), itu memang favourite aku! Seriously cooool… cuba kau bayangkan gambar ‘depan rumah korang’. And then bandingkan dengan ‘gambar depan rumah korang, ada ayah korang tengah kushyuk cuci kereta sambil dikacau oleh adik-adik korang’. Korang rasa gambar mana yang nampak lagi life and lively? Yang second option kan? Haaa..angguk-angguk kepala le teww! Yang buatkan aku suka portraiture ialah it’s not just a picture of someone making a force/fake smile in front of the camera. Nope! Actually, portraiture lebih kepada watak someone.  Senang cerita kau tangkap gambar seseorang waktu orang tu tak perasan pun kau tengah tangkap gambar dia. Which mean dia tunjuk his/her true nature whether tengah korek hidung ke. Tengah bergelak-gelak dengan membe ke. Something like that lorh.
Kebetulan, waktu aku nak snap gambar Shikin aka Ciku, ada call pulak. So, I took the chance by taking picture waktu dia tengah busy talking2x meyh. You can see that dia quite happy when talking to the person on the phone. Maybe someone yang agak rapat. Ehem.ehem. Tapi, boleh nampak jugak yang dia agak tak selesa sebab nampak photographer (aku) tengah menunggu dia habis cakap supaya boleh sambung snap picture!

Yang ni pulak, aku saje suruh Ciku lompat, saje nak test dulu sebenarnya. tapi, disebabkan senyuman dia yang tercampur dengan nak tergelak, aku decide to make this picture part of portraiture favourite aku. sebenarnya, membe aku ni senang tersenyum-senyuman-kamera. tapi, sebab aku tergelak-gelak waktu snap gambar ni and dia pun rasa macam no point je lompat tiba-tiba, muka dia pun jadi macam nak tergelak tapi still maintain senyuman tu. hahaha!!

Feeew weeks ago, aku start buat assignment 2nd untuk elective course (photography) aku bertajuk portraiture! Dah la pakai filem doowh. Cuak aku nak sesuka hati snap gambar sebab takut cepat habis. Since aku kena careful, assignment portraiture ni jadi susah sikit sebab kena timing bila waktu yang tepat untuk aku snap picture membe aku yang tengah bergerak ke hulu ke hilir. Haish. Entah macam mana, assignment portraiture jadi main-main portraiture. Haha. Aku rasa aku kena tajamkan balik skill fotografi aku, thus, aku end up main tangkap-tangkap gambar Shikin. kononnya untuk profile picture FB dia lah. Aku pulak dengan muka bertungkus lumus suruh Shikin buat gini la gitu la supaya dia tak end up senyum sebab nampak kamera. Aku nak make sure yang watak dia terserlah dalam gambar.
gambar ni, aku saja suruh dia buat something ikut suka hati dia. nak betulkan kasut ke. ape ke. last-last, aku snap picture waktu Ciku tengah betulkan tudung. ala. korang tahu-tahu je la kan. perempuan suka tarik tudung ke belakang at certain time sebab tudung tu macam dah terlonggar sikit.

Pheeeww. The result is… aku puas hati jugak lah. =) As usual, aku akan letakkan gambar-gambar yang aku ambik. But, this time aku include kan description on what's happening waktu aku tengah tangkap gambar Shikin.
waktu korang tengok gambar ni kena tutup gambar bersebelahan sebab aku sebenarnya nak bubuh gambar ni satu-satu. bukan sebelah menyebelah. tapi, sebab nak jimat space, aku combinekan.

gambar kiri: waktu aku tengah testing setting kamera, Ciku tengah carik something dalam beg kot. terus dapat idea! aku terus suruh Ciku 
buat pose yang sama untuk aku snap
gambar kanan: yang kanan ni Ciku ambik. itu bukan pose sebab nampak kamera depan aku. tapi, sebab aku tengah menunggu Ciku tangkap gambar aku. dia tiba-tiba tak reti sikit guna kamera aku sebab aku guna lens lain. haha. frust jugak aku tengok muka dia waktu tu.

13 comments:

  1. sometimes bile dpt capture gmba candid someone,the result will awesome.ade juga yg scary.hehe * can u image that.haha.
    anyway, myra pon suke capture portraiture and candid..but sometimes teringin nk capture environment.
    senang ckp try je sume types of photography..insyallah, akn jmpe yg match =D

    ReplyDelete
  2. beg..kasi cun itu compo..kalo wat pic framing..kompom lawo ni

    ReplyDelete
  3. NICEEEEEEE! LOVE THE FIRST PICTURE :')

    ReplyDelete
  4. defend pada tanggapan sesorg...citarasa berbeza menjadikan dunia ni secantik-cantiknya..tq for blowking

    ReplyDelete
  5. lepas ni ambik gambar sy pulak boleh..? :P

    ReplyDelete
  6. leena:thank u ^_^
    myra:haa.try lah sume.nnti tag saya k!
    asikin&nadira:thank u :)
    jijiyu:aiyo abe. ak x brape phm ayt ko yg first tu.huhu
    nisa:me too!!
    puteri,nens c.:macey :)
    fatmasha:btul tu.
    syahirah:boleh2!!

    ReplyDelete
  7. admire with rule of third pic tu..
    kacak ah!!

    ReplyDelete

 

GeeKintheRainboW Copyright © 2014 Designed by Alieff Artwork