Friday, January 6, 2012

kepentingan menyiapkan awal-awal pakaian yang nak dipakai sebelum keluar rumah

Disebabkan aku dah start praktikal and have to stay in the office dari pagi sampai ke sedikit lewat petang, memplanned awal-awal pakaian apa nak dipakai untuk ke kerja adalah penting, bagi aku lah. plan awal-awal supaya aku boleh gosok pakaian dan tudung  untuk 5 hari in advance so that setiap kali aku pulang dari kerja, aku boleh rileks and tengok masterchef and movies kat astro. ngeh!ngeh!ngeh! bukan sebab tu je. kalau aku tak gosok awal-awal, nanti setiap hari telinga aku akan berdesing dengan leteran mak aku. lagipun, mak aku pun jenis gosok awal-awal, sebab dulu waktu mak aku kerja, mak aku selalu balik lewat. bila sampai rumah, nak kena masak pulak untuk kitorang sekeluarga. kiranya, mak aku pun nak ajar anak dia supaya tip top macam dia la. ehem. ehem..

anyway, kenapa nak plan pakaian yang nak dipakai awal-awal? sebabnya banyak benda nak plan especially...aku? bukan saja plan tudung apa nak dimatchingkan dengan baju apa. plan baju apa nak dimatchingkan dengan seluar apa, plan jacket apa nak dimatchingkan dengan baju apa, plan seluar dalam corak apa nak dimatchingkan dengan bra apa (okay, itu tipu. jangan percaya). dan jugak plan baju mana satu yang nak dipakai! point last tu paling penting sebabnya kebanyakan pakaian dalam rumah aku di KL ni banyak yang dulu-dulu punya. so, kata lebih tepat banyak baju yang fashion disaster!! actually, takdelah disaster sangat tapi, bila taste dah lain, rasa nak pakai baju dulu-dulu tu macam eww skit. eeww-eew pun aku  pakai jugak time rasa malas.
berkejaran ke opis!

so, as usual, setiap kali tibanya weekend aku akan gosok 5 helai pakaian, 7 helai tudung (lebih helai sebab kena ada tudung back up. takut last minute rasa rimas pakai tudung yang lagi satu) dan beberapa helai seluar. kiranya dah siap mix match lah. tapi... kelmarin aku gosok pakaian tanpa matchkan baju sebab malas nak mampus rasa, and it turn out aku gopoh gapah nak bersiap hari ni!!ceit! padan muka! pagi ni terlambat bangun, so aku end up sarung je jaket turqoise dengan sleeveless top kat dalam. dah rushing dah time tu sebab kalau lambat keluar takut sampai lambat. reputasi sebagai seorang budak praktikal yang datang awal kena jaga babe.

sebelum keluar dari rumah, aku pun tengok sekali imbas diri aku sama ada cukup muslimah atau tidak. seluar loose, check! tudung tutup dada, check! kelabuhan baju.....disqualified!! damn! bahagian depan baju dah nampak labuh dah. sekali aku usik bontot aku, baju dibelakang paras pertengahan bontot. loorh! rupa-rupanya jaket ni singkat dibelakang. aiyooo. nak tukar baju tak sempat. ok je sebenarnya paras bontot tapi seluar loose ni ketat tang bontot. huh! time tu tak sempat dah. aku keluar je la macam tu.

disebabkan itu, seharian hari ni aku berjalan macam pengetua sekolah. kalau pengetua, kedua-dua tangan di belakang bertemankan rotan panjang. kira macam trademark pengetua lah. tapi aku pulak, kedua-dua tangan aku di belakang sebab nak cover bontot. nak pergi tandas je kena letak dua-dua tangan kat belakang. nak pergi surau pun kena letak tangan kat belakang. kalau nak pergi lunch pulak, alamatnya, aku jalan macam pengetua dari tempat duduk aku, ke lif, ke laluan jalan sampailah ke tempat duduk di medan selera tu. and berulang lagi perkara yang sama bila nak balik ke office. konon boleh cover bontot lah tu. cuba bayangkan kalau aku malas nak gosok setiap minggu? memang setiap hari aku balun jalan tangan ikat kat belakang. damn!
the moral of the story, untuk diri aku and kepada sesiapa yang patut, siapkan baju awal-awal dan jangan sambil lewa. adious!

3 comments:

  1. wow!!! busynyew org dah bekerja ni...awwwwwww... ena harap satu hari t, ena serajin sis... hehehe..nice entry and ade terselit values yg boleh ena terapkan dlm hidup ena

    ReplyDelete
  2. ha'ah.. betul tu, kalau kita tak buat persiapan awal2, nanti mesti tergesa-gesa.

    ReplyDelete
  3. ainaa:haha.ade komitmen la katakan.i'm more than happy yg awk dpt benefit drpd entry ni :)
    syahbinar: tu la pasal.aiyoo

    ReplyDelete

 

GeeKintheRainboW Copyright © 2014 Designed by Alieff Artwork