Tuesday, September 20, 2011

Skinnies sesuai dengan penampilan muslimah

sebelum ni, skinnies menjadi favourite aku. aku suka skinnies pun sebab utamanya ialah colour yang macam-macam, macam biru, pink pekat, pink cair, kuning, oren, purple. damn! tergoda mak! awww~ kalau nak carik seluar spesis lain yang berwarna warni seperti skinnies, memang tak dapat lah. aku rasa sangat susah nak jumpa seluar warna yang aku nak. so far skinnies je yang menarik perhatian aku sebab colournye yang more to my taste.
tapi kan, bila pakai skinnies ni, 1 benda ketara yang aku atau korang perasan mestilah keketatan seluar tu membaluti peha dan betis aku yang kurang berlemak. dulu, bagi aku, seluar tirus yang buatkan kaki nampak kurus mulus tu cantik. mata orang jahil la katakan. seluar skinnies selalu jadi peneman aku kemana-mana saje aku pergi. hari ni mungkin pakai seluar kaler pink. esok pakai seluar warna purple pulak. esok lagi pakai seluar warna biru. seriously aku suka giler babeng seluar berwarna! tak tahulah kenapa. maybe sebab aku dah bosan dengan seluar warna hitam dan warna jeans kot. kira tukar angin lah.

so, kadang-kadang aku pakai lah jugak seluar loose yang lain. setiap kali luqman nampak gambar aku pakai seluar loose, mesti dia puji macam-macam. dia katalah yang dia suka aku pakai seluar camtu.sesuai la. matching la. dia jugak pernah kata aku pakai baju kurung lagi nampak cantik. aku tahu dia sebenarnya tak nak aku pakai skinnies sebab agak ketat (disebabkan aku kurus, so tak nampak lah aku pakai skinnies tu ketat sangat macam orang yang berisi). kira dah banyak kali gak dia nasihat aku secara berhemah, tapi, aku selalu bagi alasan "tak jumpe seluar berwarna yang loose lagi". teruknya gf awak ni. huhu

pastu, pada 1 hari, aku tengah blogwalking and aku terjumpa 1 gambar seorang blogger perempuan yang yang agak famous. kira macam photoshoot la. and... aku tengok seluar dia ketat giler!(tapi dia tak pakai skinnies time tu.aku nampak macam seluar tight) dah la pakai dengan high heels. bila dia posing dengan pose yang tak sesuai pulak dibuat oleh orang bertudung, aku terpana kejap. terpana bukan sebab terpesona tapi sebab terkejut. apa yang terlintas di hati aku time tu ialah "apsal macam jalang skit nampak?". sorry to say la. disebabkan gambar blogger tu, aku rasa seluar ketat memang tak sesuai untuk muslimah. aku rasa seluar loose lebih sesuai dengan imej muslimah, aku rasa aku tak patut pakai seluar ketat lagi sebab memang salah pun. and, entah macam mana, aku lebih banyak terpikir apa luqman kata, terfikir balik artikel-artikel pasal aurat yang aku selalu tersempak di internet (serius asik terjumpa. aku tak carik pun artikel macam itu).

bila dipikir-pikirkan, aku terfikir kenapa aku mesti bagi alasan kat luqman? aku memang baru beli seluar berwarna yang loose dan kenapa aku still pakai skinnies warna-warna tu sementara tunggu seluar berwarna loose sampai? kenapa aku tak determine untuk tak pakai skinnies? setelah beberapa hari asik berpikir dan renung-renung balik, at last, aku berjaya untuk tidak pakai skinnies selama seminggu! waaah lega rasanya hati ni. even, 2-3 hari lepas, aku keluarkan beberapa skinnies aku dari almari, dan aku simpan skinnies tu dlm beg dalam stor. bila tak nampak, barulah kita tak ingat pasal sluar tu kan? bila tak ingat, tak pakailah!weeee. rasa lega sebab dapat berubah ke arah lebih lebih baik secara slowly. harap2x aku makin kurang pakai skinnies lepas ni. and lama2x, tak pakai skinnies dah. insyaAllah :)

lagipun aku berniat nak berubah bukan sebab menurut kata luqman dan nak menyenangkan hati dia. tapi, itu yang sepatutnya aku lakukan sebagai seorang hamba Allah. actually, sesiapa pun tahu mana yang patut dan tak patut dibuat tapi masing-masing taknak terima kenyatan. masing-masing nak menafikan. masing-masing cuba mencari alasan dan berdalih. bila kita dah biasa buat sesuatu benda tu, nak tinggalkan perkara tu memang susah lah. sebab itu kita still buat apa yang tak patut, seperti aku, pakai skinnies. so, bila ada orang yang selalu bagitahu and mengingatkan kita, lambat laun kita akan tersedar la.

sekian. semoga entry ini dapat membantu sesiapa yang sepatutnya. ;P

16 comments:

  1. alhamdulillah,bgus lah wak klau nak brubah.hehe :) say no to skinnies! <3

    ReplyDelete
  2. kalo nk pakai gak skinnies pakai dengan baju kurung atau jubah..bile melangkah xde ler terselak nampak betis ye dak..hehe

    ReplyDelete
  3. janji menutup aurat and serve the purpose..hehe

    ReplyDelete
  4. yeah. betul-betul dlm hidup ni memang kena ada perubahan, kalau maintain je tak cool woo.

    ReplyDelete
  5. Hahaha... Okeyh... Cun tuh... Berubah dari yang x berapa nak bagus kepada yang bagus... Mcm gf sy pn dulu x nak pakai tudung, tapi nak suruh pakai tudung tu amatlah liat... tapi cara luqman tu betul... puji cantik pakai tudung... pastu terus bertudung... n smpi skrg terus bertudung... Alhamdulillah :D

    - Izzuddin Fauzi - Suka Sedap Blog

    ReplyDelete
  6. orang kurus macam dkna tak sesuai pakai skinnies..makin kurus :(

    ReplyDelete
  7. wah terbaik . bukan senang nak tinggal kan sesuatu tu kan ? bagus keep it ! :D

    lebih elok seluar skinny tu jual kan sahaja , dapat duit :D tak membazir . tak gitu . peace !

    _________________________
    I have added cool emoticons to this message.
    To see them go to http://x.exps.me?609ea9613f49647daaf8d86712b02443

    ReplyDelete
  8. Nice entry.. =)

    ada betul nya...

    meh jual kat kiter.. hehe

    thanks ifa, cz visit me..

    i follow u =)

    ReplyDelete
  9. alhamdulillah. kamu dipilih untuk menyedarinya awal. bertuah. moga pengajaran untuk orang lain juga. :)

    ReplyDelete
  10. bertuahnnye awak ..tp saya masih tak datang kesedaran tuh even tahu pakai ketat tak elok ..

    ReplyDelete
  11. miss a:hope so.huhu
    nens:btul tu..at least blh pkai lg.haha
    noor:yup! :)
    dawia:thank u :)
    hidayah:ho yeah!
    umie:hehe.sy suke wrna wrni mcm badut!!
    izudin:alhmdulillah gak :)
    adylia:sy pn kurus pe :)
    safiah:wise word.
    myza:tu la.hope so.
    faten:xmo!!nk simpan.haha
    hana:hope so :)
    iwanski: :)
    dhila:xpe..slowly ye

    ReplyDelete
  12. Thanks ya, isi artikelnya keren.
    bisa bantu untuk menyelesaikan tugas saya..
    oya Gan klo ada kesempatan silakan mampir ke lapak sy yang jualan kaos kaki muslimah grosir..
    Trims :)

    ReplyDelete

 

GeeKintheRainboW Copyright © 2014 Designed by Alieff Artwork