Wednesday, May 18, 2011

Always Lend Your Hand

hai semua!!apa khabar??dah lama tak nampak korang semua (berbisik dalam hati : ye la.aku dah lama giler tak update. memanglah tak nampak followers aku). muehehe. okay. hari ini aku nak bercerita kepada korang kisah benar yang bertajuk.... Tolong-Menolong. (dah macam kisah benar dalam tv3 lak tapi versi sikap positif. bukannya kes curi kereta, tipu awek dan mintak tolong along. hoho)
huurm. macam ni. dalam hidup ini, kita tak boleh hidup sorang-sorang. kita perlukan membe untuk bersuka ria, berduka dan mengshare cerita-cerita gosip. kita perlukan ibu bapa untuk membimbing kita ke arah jalan yang lurus lagi benar. kita perlukan teman hidup untuk membiakkan keturunan kita. (err.. macam tak kena tempat je ayat last tu. lantak ah..contoh je. ngee)
kadang-kadang bila kita susah, orang sekeliling yang akan tolong kita, sama ada kawan, orang asing, ibu bapa atau pakwe korang sendiri. apa yang menyebabkan depa semua ini nak tolong korang? depa tolong sebab korang kesusahan. sebab depa ikhlas nak tolong. samalah jugak dengan kita.
kita pun kena mempunyai sikap ikhlas nak tolong orang. contohnya......(ini bukan contoh. ini kisah benar)

pada suatu hari, di waktu petang, sedang seorang budak (aku) mengGoogling, tetiba ada bunyi
"haaaaa....ayam goreng!!!! (bunyi upin ipn)"
budak itu terkejut lantas membuka mesej. budak itu dapati membe sekelas dia memerlukan pertolongan fulus. membe sekelas itu berkata kad banknya sudah ditelan ATM machine dan dia memerlukan duit untuk membeli stok makanan rumah. budak itu pun terus setuju meminjamkan duit sebab bagi dia adalah penting untuk tolong orang yang dalam kesusahan. beberapa hari kemudian, budak itu membuat assignment. keesokan harinya, assignment tersebut perlu dihantar tetapi budak itu still tak siap lagi assignment. (padan muka! siapa suruh buat last minute). so, budak ini pun mintak tolong membe sekelas dia yang pinjam fulus tu. tadaa!! membe sekelas budak itu siap bagi jawapan penuh untuk assignment. itu. budak itu pun berjaya menyiapkan assignment dan sempat menghantar 10 minit sebelum submission ditutup. sekian, terima kasih..
haaa. tengok tu! tengok tu! penting kan tolong orang. bila korang dalam kesusahan, orang yang korang pernah tolong berwilling untuk tolong korang. 

tapi, korang kenalah berpada-pada dan berhati-hati. nak tolong pun kena memilih. maksud aku, kalau korang (especially perempuan) tengah drive sorang-sorang, tetiba ada kereta rosak tepi jalan. korang tak payah berhenti. tak payah tolong orang tu. korang terusssss je. sebab, dunia sekarang ni, macam2x boleh berlaku. ada possibility yang orang mempunyai kereta rosak itu nak cari mangsa untuk dirompak. aku tahu niat korang baik nak tolong. tapi, kena utamakan keselmatan diri jugak. ala. takpe. korang berniat baik pun dikira pahala. hehe.
sekian, time kasih.

p/s: entry meraban sikit. dah lama tak tulis entry. ngee~
nway, aku terharu!!!! sebab, walaupun tak update blog gara-gara terlalu banyak assignment, tapi masih ada orang sudi follow blog busuk ni. haip! arigatok!!!

5 comments:

  1. haha...g buat asgnmnt..jgn main blog..hihi

    ReplyDelete
  2. singgah sini. hey jum jalan jalan di blog saya okey :)

    ReplyDelete
  3. Love the conclusion.yeah,perempuan kne jaga diri.xxtraaa care kan?

    ReplyDelete
  4. follow kamu.

    http://www.cakcakcikucak.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. tie:huhu.bila x main blog,x rmai lak view blog ni.sob2x
    asilah:okay..saya akn singgah balik :)
    safiah:yup3x.
    mimie:thnak u mimie :)

    ReplyDelete

 

GeeKintheRainboW Copyright © 2014 Designed by Alieff Artwork