Friday, April 6, 2012

Aktiviti WAJIB patut dibuat di Adelaide

After what happened few hours ago, baru aku dapat tahu aktiviti apa yang aku memang patut buat bila tinggal di Adelaide. It’s not about jalan-jalan cari kedai makanan halal. Itu dah common. It’s not about sneaking into the club untuk find out apa yang seronok sangat pasal club tu (tempat  nari-nari sambil minum arak). Itu memang nak kena kerat kaki la kalau pergi. It’s not about going to every carnival yang ada kat Adelaide just to see tahap keawesomean carnival diorang compared to in Malaysia. Itu mana-mana pun sama.

Dah kalau semua bukan, aktiviti pebendanya? Nama aktiviti tu ialah….. menunaikan solat Maghrib di tepi pantai! Wehuuu~. Best kan?? Actually, tadi aku and the geng pergi Semaphore (pantai jugak. Haritu pergi Glenelg). Kitorang pergi after asar. Semua sebab nak makan Steggle sedap kat situ. Biasalah… Tak sah kalau tak kempunan mana-mana makanan halal kat sini. Semua muka kaki makaaan je. So, here we are, few hours ago, golek-golek atas pasir sambil tengok matahari terbenam. Ini kalau dating dengan suami memang super sweet! Baring atas karpet (atas pasir terus pun boleeh) sambil tengok bintang. Awww~. Berangan memang nombor satu. Ish. Ish. Ish.

Since matahari pun dah terbenam, baik solat terus kat situ. Kitorang pun pergi amik wudhu’ kat tepi pantai. Amik kat tepi-tepi ombak je. Peergh! Air masin meresap dalam mulut aku. Masin gilooo! Kebetulan pulak, air makin surut, and kawasan tepi-tepi tu penuh dengan rumpai. Kawan aku amik wudhuk sampai rumpai tu melekat-lekat kat muka! Haha (nampak sangat first time amik wudhuk kat air laut). After that, berbekalkan pelajaran aku bersama Ustaz Don, kitorang terus jumpa macam mana nak tengok arah kiblat through bintang berkedipan di angkasa. Tengok kat langit and then carik 3 bintang yang berbaris straight. arah 3 bintang lurus + arah matahari terbenam = arah kiblat.

Haaa. Kan dah bagi equation. Tapi, sebenarnya aku ingat-ingat lupa apa ustaz Don ajar! Muahaha! Don’t worry. Phone kan ada application kiblat. Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment

 

GeeKintheRainboW Copyright © 2014 Designed by Alieff Artwork