Monday, February 13, 2012

ya Rasulullah, berilah salam

*kalau rajin bacalah sampai habis. insyaAllah korang boleh benefit something dari entry ni ^_^

Sementara menunggu ishyak masuk, tv alhijrah dibukak. Aku tak ingat apa nama rancangan tu tapi it’s sort of combination sedikit rancangan Teksi Tunai and more to islamic. Ni first time aku tengok rancangan ni. Kau tahu-tahulah je lah bila syaithan (sebut shai-thoooon) menghasut kau, ingat senang ke nak melawan kalau kita leka? Damn! I hate u setan! So, how come aku bukak tv alhijrah pulak? Itu kerja ayah aku. Alhamdulillah.. at least bila ayah aku pegang remote, takdelah aku control tv and terautomatically terus tekan next program. aku tahu aku bukannya bagus sangat but I’m trying to be a more and more better person! ^_^

Back to the topic. Rancangan ni konsepnya simple je, untuk episode kali ni la. aku tak pasti untuk episode lain macam mana tapi aku jamin the next episode gonna be more interesting. Episode kali ni, dia nak tahu the first thing yang passenger akan sebut bila naik teksi. kalau korang, ape korang akan cakap? Say “whatssss up pakcik! Pakcik ada whatsapp?”. Atau korang akan cakap “wangsa maju? (tanya driver teksi tu diorang boleh hantar ke tempat tu atau tak”. Atau korang bagi salam?

From the survey, it turns out 2 out of 5 person saje yang bagi salam bila masuk je teksi! Yang selebihnya, masuk macam tu je. So, what’s the point rancangan ni nak tahu kita bagi salam ke tak? apa yang host ni buat kat passenger yang tak bagi salam ni? Yeah..yeah.. host ni tahan teksi tu pastu tanya passenger tu,  “awak bagi salam tak?”. And then, this passenger say, “bagi salam ar!”. This host pun katalah, “awak sure ke bagi salam? Sebab kamera ni jadi bukti.” (depa pasang kamera tersorok dalam teksi tu). Kau boleh bayangkan macam mana rupa orang yang dah kantoi cakap tipu? Muka senyum macam kerang busuk la. J

Host tu sambung lagi tanya, “agaknye kan, kalau Rasulullah ada pada zaman sekarang, lu rasa apa baginda akan cakap bila masuk teksi?”. Passenger ni jawablah, “bagi salam….”. host tu tanya lagi!!, “apsal ek orang susah nak bagi salam?”. Si passenger ni pun reply, “sebab busy la bro. banyak kerja. Sampai terlupa dan tak teringat nak bagi salam”. Maka, apa host tu cakap bila dapat feedback macam ni? Host tu pun katalah dengan nada yang penuh hemah,  “Rasulullah masih boleh bagi salam setiap kali jumpe orang walaupun baginda busy giler dan menanggung tanggungjawab lagi besar sebagai pemimpin. Sedangkan kita yang busy tak seberapa ni and kerja busy tahap makan gaji boleh lupa nak bagi salam..”. (cara host tu cakap lebih berhemah la and dia cakap bahasa arab. Ni aku tibai bahasa melayu pure pasar kasi korang faham maksud yang aku nak sampaikan.hoho ). Passenger tu sedar and aku boleh nampak dia betul-betul sedar and the best thing dia boleh terima dengan hati yang terbuka. Bukan senang wey sekarang nak jumpa orang yang berhati terbuka. Many people are soo egoistic and they think diorang je betul. Orang lain salah.

So, daripada rancangan ni, korang bayangkanlah.. perkara sekecik bagi salam ni pun, kita jarang dan tak selalu buat, apatah lagi sunnah Rasulullah yang lain. selalunya macam tu lah, lagi senang nak buat pahala lagi malas nak buat. haish.. Aku yakin rancangan ni bagus because caranya yang simple and the most important thing, cara host tu sampaikan dakwah kepada passenger yang tak bagi salam ni. Dia tak condemn. Dia tak cakap nak kata dia lai bagus daripada passenger tu. Tapi dia guna hujah yang sesuai dan kaitkan dengan Rasulullah. Cuba kalau dia tak kaitkan dengan Rasulullah. Aku tak rasa sesetengah orang ambik port and kisah sebab mungkin diorang tak ingat pun pasal Rasulullah! Wallahua'lam.. But, that's the truth pada zaman sekarang ni. Walaupun host tu sampaikan cara baik, tapi ada jugak yang egoistik tak nak terima kenyataan yang dia salah. huuurmm

4 comments:

  1. rancangan ape tu yer?..ermm...ilmu yg berguna..thanx krn mengingatkn...

    ReplyDelete
  2. hurm..saya tak berapa ingat. tapi nama belakang dia "bainana". nama depan saya tak ingat. u're welcome ^_^ saling mngingtkan kan?

    ReplyDelete
  3. betol,kita akan bagi salam pada orang yang kita kenal shj padahal sunnah nabi m'beri salam kepada semua orang muslim...

    ReplyDelete
  4. nmpknye kite kna mula biasakn bgi salam kt org kita x kenal jugak la kn,sbgai tnda sedara sesama islam :)

    ReplyDelete

 

GeeKintheRainboW Copyright © 2014 Designed by Alieff Artwork