Wednesday, February 1, 2012

Burger Asli

Pada suatu petang. After ayah aku fetch aku dari stesen lrt. On the way nak pulang ke rumah, entah macam mana ada bayangan burger special melambai-lambai depan mata aku. Bukan burger mcd. Tapi burger asli. Burger yang kat stall tu. Peeergh! Daging burger disalut telur. Pastu ada bawang! Sayur! Sos cili! Mayonis! Memang lain dengan burger mcd. Haaaa~~~. Selalunya kalau tiba-tiba makanan muncul out of nowhere dalam kepala aku, itu maksudnya aku belum makan makanan tu lagi semenjak aku pulang dari Adelaide. And….obviously aku kempunan. Hehe.

Disebabkan tiba-tiba kempunan dan takut aku merana kempunan burger bila sampai di Adelaide nanti, aku pun penuh dengan kiasannya berkata,
      “lid. Rasa macam dah lama je tak makan burger kan?”

Ayah aku dah faham sangat taktik aku ni. Kalau aku cakap macam di atas, tu maksudnya nak makanlah. Biasa lah... like grandfather, like granddaughter. Like mother, like daughter. Disebabkan dialog aku tu, ayah aku siap cakap lagi’
     “ish2x.. sama je dengan datuk faira”

Aku pun tanyalah kenapa. Ayah aku pun jawab,
     “dulu, waktu datuk hidup lagi, waktu tu datuk duduk atas kerusi roda. Ade sekali tu, dia cakap “dah lama ayah tak makan lontong kat belakang stesen keretapi tu”. Samaaa je cucu dia dengan datuk. Kaki makan!”

Reaksi aku? Tersengih macam kerang busuk.hehe. Walaupun aku tak sempat jumpa datuk waktu datuk hidup, at least ada ‘kaki-makan-punyer gene’ mengalir dalam tubuh aku ni. Keturunan okeey. Disebabkan itu, aku baru noticed yang segala perangai dalam diri aku ni ada asal-usulnya. Kadang-kadang kita tak perasan pun perangai tu datang dari mana. Bila orang cakap barulah perasan. Lagi satu perangai yang aku discover ialah degil. Aku ingatkan perangai tu muncul dalam diri aku out of nowhere. Rupa-rupanya! Mak aku degil orangnya! Ayah aku pun degil! Maka…muncullah aku yang double degil… wuhuhu.

So, apa yang korang discovered pasal perangai korang? Asal dari mana?

3 comments:

  1. dah lama tak makan burger asli ni jugak..belikan satu untuk saya boleh?? ~ngeee~

    ReplyDelete
  2. aku gene comel tu mengalir-ngalir dalam diri. sekian terima kasih.

    ReplyDelete
  3. syahirah:tak boleh2..ptut awk belikn utk saya.hoho
    nana:eeeeee..perasaaan

    ReplyDelete

 

GeeKintheRainboW Copyright © 2014 Designed by Alieff Artwork