Wednesday, January 25, 2012

Electric Tower

Sebagai seorang yang minat fotografi, capturing every precious moment especially when the least I expected it to happen ialah salah satu perkara yang boleh buat aku happy. Kalau boleh, setiap moment yang aku nampak menarik, aku nak shoot. Tapi, tak semua yang kita nak, kita boleh dapat. Everytime aku nampak moment yang menarik berlaku depan mata aku, aku tak dapat nak shoot. Because at that point, aku tak pegang kamera! Aku hanya mampu ternganga gara-gara sangat happy dapat tengok moment tu tapi at the same time aku sedih sebab tak dapat captured and freezed that moment at least for a second so that aku boleh keep that particular ’moment’ dalam bentuk gambar. *sigh*

For me, candid moment bukan saja berlaku bila subjek itu manusia. Tapi juga termasuk subjek kebendaan such as…. Electric tower! Yes! It is! (angguk-angguk kepala depan laptop). Beberapa minggu lepas, aku dan family pergi ke sauna di Kuala Selangor. On the way, selalunya aku akan tertidor nyenyak dalam kereta. Jangan salahkan aku tak nak teman ayah aku! Salahkan kereta yang aku naik. Terlalu hen shu fuuu.... (pronounce in Chinese. Kalau translate into malay means selesa)… haaaaa~. Rasanya sama macam baring dalam buaian baby.

Seselalu kami sekeluarga pergi ke sauna, seselalu tu jugak aku terrrrrtido. Tapi! Entah macam mana, ada satu kali tu aku tak tidur sebab rasa bersalah tak meneman ayah aku drive. Ngee~. Aku pun cuba menahan mata dengan cara mengusha pemandangan di kiri kanan aku. What would you expect to see pada pemandangan by the road side? I saw lots and lots of electric towers!! Happy giler babeng woooi!!!! Sebabnya, aku boleh nampak yang electric tower tu boleh jadi pemandangan yang agak cool bila dicapture ke dalam gambar. 



Of course bila aku nampak sesuatu yang interesting, aku akan share dengan ayah aku. And not my mum. Sebabnya, bak kata ayah aku, mak aku takde seni. Aku cakap kat ayah aku “lid! Cantik tak electric tower tu kalau ambik gambar?”. Ayah aku respond “cantik….”. sekali, mak aku pun menyampuk, “electric tower pun cantik????!!”. aku pun reply, "dah agak dah jawapan umi". Anyway, back to the topic, this time bila aku nampak electric tower tu, aku tak rasa perasaan happy and sedih tu bercampur baur. Sebab, aku selalu pergi ke tempat sauna tu. I’m not worried because I have plenty of time dan jugak boleh buat few trials and errors to snap pictures of electric towers tu everytime kami berulang alik pergi dan balik ke sauna. Besides, I could use high shutter speed. So, takde masalah (*muka-bajet-hebat-fotografi*).

But, there’s a little bit problem. Ayah aku takkan stop sesuka hati especially kat highway and ayah aku bawak laju. Takkan aku nak ayah aku slow down setiap kali aku nak ambik gambar? Guane kawe nak sampai sauna macam ni, ye dak?. So, I have only one shot. To make things easier, aku guna continuous shooting mode so that at least dalam banyak-banyak gambar yang aku tangkap, at least ada satu yang menarik di hati. and tadaaaa!! aku dapat dua moment!!

6 comments:

  1. candid yang first one cantik and smart.. nice capca.. =)

    ReplyDelete
  2. waaa..terbaeeeeeekkkkk laaaah!!
    kalau dah minat,mst jadi laah!
    good job friend =D

    ReplyDelete
  3. hmmm..cantik.. pakai DSLR ea??

    nice lah :)

    ReplyDelete
  4. yadz:thank u ^_&
    myra:byk lg kena improve tu.huhu
    razfira:haah :)

    ReplyDelete
  5. first pix, kalo ko guna rule of one-third, crop sket before publish, sure cantik...baru ada more seni. 2nd pix is a bit too overexposed. Selalunya kalau camnih aku suka wat black n white... Coz b&w normally boleh cover the flaws...:)

    ReplyDelete
  6. zamzam:baik bos!hoho.yg 2nd tu, ak pn sedar overexposed.trlebih iso la ktakan.next time kena try amik guna raw pulak.bru dpt bground awn yg montel2 tu..kan2??

    ReplyDelete

 

GeeKintheRainboW Copyright © 2014 Designed by Alieff Artwork