Thursday, December 15, 2011

Requested Entry: Pengalaman duduk sana? Berapa tahun?

sambungan untuk entry lepas. disebabkan dah terlalu panjang entry lepas, aku kena sambung yang kedua pulak. but,i promised yang entry sambungan ni tak sepanjang entry lepas.

Soalan 2: Pengalaman duduk sana? Berapa tahun?

starting dari awal March 2010, aku dan beberapa membe aku yang sama course dengan aku, startlah memulakan kehidupan sebagai pelajar oversea di University of South Australia. waktu mula-mula kitorang masuk kelas, aku rasa sangat terkejut sebab..... kesemuanya lelaki!! i mean LELAKI! can you imagine that? aku terkejut sebab waktu di INTI, ramai perempuan yang ambik Quantity Surveying berbanding lelaki. so, aku ingatkan akan jadi perkara sama lah bila study Quantity Surveying di Adelaide. tak sangka rupanya pucuk dicita, ulam mendatang. sebabnya, on second thought, aku boleh cuci mata aku setiap hari! hua hua hua!! pandang kiri nampak membe perempuan aku. pandang kanan nampak jejaka Aussie, pandang depan nampak jejaka Aussie, pandang belakang nampak jejaka Aussie gak. haaa~ HEAVEN~~~.....

kiranya majority lelaki la. ade je perempuan tapi terlalu sedikit, sampaikan boleh dibilang dengan sebelah jari kaki je. berbalik kepada aku, sebab entry ni pun direquest bertanyakan hal aku, aku baru habis second year hujung tahun ni. next year masuk third year. baru habis second year tapi aku dah balik Malaysia beberapa kali. hehe. nasib baik study di Adelaide, dekat sikit dengan Malaysia. kalau dibuatnya aku study di US, memang tak balik la woooi. oh ya! aku kena study 4 tahun di Adelaide, itupun kalau result bagus la. aku dah kata yang aku tak hebat mana. i'm just an ordinary girl yang mendapat rezeki belajar di Aussie. huhu.

apa perkara pertama yang terlintas di kepala otak aku bila orang tanya "how do you describe Aussie?"? aku akan terbayang orang Australian sebut "Good Die mite!!" instead of  "Good Day mate". ngeh ngeh! accent tak boleh nak dashyat lagi. disebabkan accent diorang yang dah macam orang Malaysia cakap kelate atau tengganu kita, itulah perkara pertama yang aku agak risau sebenarnya bila belajar di Adelaide. aku takut aku tak dapat pick up apa lecturer aku cakap. so, waktu first sem aku agak struggling sikit untuk sesetengah subjek sebab ada lecturer yang accentnya extreme sikit! damn! tapi, aku bersyukur sebab ada je lecturer yang boleh cakap seperti bahaya melayu di Malaysia. tapi, untuk sesiapa yang akan study di Aussie, just chillex.. sebab lama-kelamaan korang akan mula paham accent diorang yang pekat tu. apa yang penting, korang kena lebih fokus waktu dengar lecturer tu cakap. kalau tak, ada rupa korang hilang fokus and end up usha jejaka Aussie dalam kelas.

aku rasa sampai situ je lah. chalo beteh!!

3 comments:

  1. so, how are you to die? *terus pengsan. (how are u today la...)

    tu kira ok. kalo pegi kat leeds, org northern uk lg ckp english baku. 'bus stuck in the mud' diorg kata 'bus stuk in the mud', as in ckp semua 'u' tu as really 'bus' not 'bas'.

    huar10x!!... mari gelakkan dia kengkawan! :)

    ReplyDelete
  2. thanx ifa visit my blog n drop ur vote..hehhehe....tu la peningkan nak cari baju yg glam tp masih menutup aurat..hehhehe...taknak kalah ngan fashion2 glam lain nnt...hehhehe...

    ReplyDelete
  3. zamri:giler bhasa jiwa bngsa!mmg fail la ak kalo study kt sane.hahaha.tak paham sepatah haram!ko paham x depa cakap?
    admie:welkam. btol tu.yg pnting tutup aurt dgn smpurna :)

    ReplyDelete

 

GeeKintheRainboW Copyright © 2014 Designed by Alieff Artwork